• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61852
+
-

گرد و خاک به  اصفهان باز می‌گردد

در استان اصفهان
گرد و خاک به  اصفهان باز می‌گردد

کارشناس مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان گفت: شرایط برای وزش باد نسبتاً شدید و گرد و خاک مهیاست و کاهش دید و کیفیت هوا در استان پیش‌بینی می‌شود.

«حجت‌الله علی‌عسگریان» در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر تشکیل کانون‌های گرد و خاک در بخش‌های شمال شرقی استان اصفهان است.
وی افزود: بر این اساس طی ۲۴ ساعت آینده شرایط برای وزش باد نسبتاً شدید و گرد و خاک محلی در مناطق شرق و شمال استان مهیاست.

کارشناس مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان تاکید کرد: با توجه به جهت وزش باد شمال شرقی و شرقی کاهش دید افقی و کیفیت هوا در مناطق شمال، شرق، مرکز و برخی از مناطق جنوبی و غربی استان مهیاست.
بدین ترتیب کاهش دید و کیفیت هوا در مناطق شمال، شرق و مرکز استان پیش‌بینی می‌شود و این پدیده همراه با کاهش دید در اکثر مناطق استان شدت خواهد داشت.


هشدار نسبت به عوارض گرد و غبار 

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان در پی احتمال وقوع پدیده گرد و خاک در این استان با صدور اطلاعیه‌ای از شهروندان خواست موازین بهداشتی را رعایت و تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنند.
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در اطلاعیه خود از شهروندان خواسته است از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود تا بازگشت شرایط به حالت مطلوب خودداری کنند.

در این اطلاعیه از بیماران قلبی و تنفسی، مبتلایان به آسم، کودکان و سالمندان خواسته ‌شده در فضاهای باز فعالیت نکنند و با خودداری از حضور در شهر در خانه بمانند.

همچنین ورزشکاران و شهروندان از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده‌روی در این شرایط در فضای باز خودداری کنند.
معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به این‌که ماندن در ترافیک و استنشاق هوای آلوده، سرعت ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می‌دهد و آلاینده‌های موجود در هوای خیابان‌های پر رفت و آمد موجب کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود، اضافه کرد: در شرایط آلودگی هوا، کودکان در خانه نگهداری شوند و درها و پنجره‌ها بسته نگاه ‌داشته شوند.

وی بر نوشیدن مایعات به‌ویژه آب در این شرایط تاکید کرده و آورده است: نوشیدن مایعات به‌ویژه آب نه تنها باعث شست‌وشوی دستگاه گوارش می‌شود، بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می‌برد و موجب می‌شود بخشی از آلودگی‌های وارد شده به بدن با ادرار دفع شود.
در این اطلاعیه به نقش حیاتی آنتی‌اکسیدان‌ها(ترکیبات ضد سرطان)ی موجود در میوه و سبزی در سلامت ریه‌ها و کاهش آثار آلاینده‌های هوا اشاره و به شهروندان پیشنهاد شده هنگام آلودگی هوا، از میوه‌ و سبزی تازه بیشتر استفاده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به این‌که ماسک‌های کاغذی معمولی و دستمال نمی‌توانند مانع ورود آلاینده‌های هوا به سیستم تنفسی شوند، اضافه کرد: استفاده از این نوع ماسک‌ها پیشنهاد نمی‌شود، اما ماسک‌های ویژه‌ای با عنوان P1 و P2 (ماسک‌های سوپاپ‌دار) که در داروخانه‌ها عرضه می‌شود برای این شرایط تا حدی مناسب است (مخصوصاً برای افرادی که مجبورند در فضای باز فعالیت داشته باشند).

این خبر را به اشتراک بگذارید